Art it is

Om man er i New York, for mer enn fire dager, er det nesten obligatorisk å ha vært innom ihvertfall ett museum. Jeg har nå vært her i sju uker, og i dag har jeg vært på mitt første museum på turen. Etter å ha snakket en del med ekte new yorkers er visst Metropolitan Museum of Art noe å få med seg – og siden vi nesten er nabo er det nesten flaut at det tok så lang tid.. men, nå har vi vært der, og det er egentlig noe jeg ville prioritert å få med meg om jeg også var her på en kortere tur.

Museet er enormt og inneholder arkeologiske funn fra alle tidsperioder og steder i verden. Det har blant annet en egen avdeling for Egyptisk historie, og der kan man se utstilling av en hel krypt. Hele museet er veldig staselig, og atmosfæren inne der er helt spesiell. Noen rom er små, mens andre er store haller med innebygde voldgraver og store monumenter. I andre etasje er det mer malerier, fotografier og moderne kunst. Den moderne kunsten er noe av det tror jeg kommer til å huske best fra museumsbesøket. Den var veldig spesiell, men interessant på mange måter. De var ganske strenge med hva som skulle bli fotografert, og hva som ikke skulle bli det, men fikk en del bilder fra gresk, romersk og egyptisk avdeling. Vi gikk ikke gjennom hele museet, men gikk fort gjennom det vi synes så spennende ut. Om man vil gå gjennom hele bruker man nok en hel dag, vi brukte vel tre timer – inkl en lunchpause på the met-steps. Det ble en pølse i pretzelbrød, som er en spesialitet fra pølsebodkjeden Sigmunds! De er verdt å smake om man er her – spesielt, men godt!

20121023-182058.jpg

20121023-182144.jpg

20121023-182156.jpg

20121023-182128.jpg

20121023-182109.jpg

Legg igjen en kommentar

