Home, Sweet Home

Da er vi hjemme igjen. To måneder har allerede gått. Eventyret vi har vært gjennom kommer alltid til å være med oss – for resten av livet. Jeg angrer ikke et sekund på at jeg valgte å ta meg et friår etter videregående! Et friår gir deg så mange muligheter til å ha once-in-a-lifetime opplevelser og erfaringer.  Dette er definitivt en sånn opplevelse, som jeg aldri hadde fått muligheten til senere. Vi har bodd i New York i åtte og en halv uke, uten noen forpliktelser, ansvar eller forventninger – ovenfor noen andre enn oss selv. Vi har hatt 60 ego-dager. To måneder storbyferie i verdens beste by (kan ikke tenke meg at det finnes en bedre). På mange måter føler jeg meg utrolig heldig som har hatt muligheten til å gjennomføre dette – men på en annen side er dette en drøm som jeg føler at jeg selv har realisert. Det er ikke noe jeg har fått gratis, eller en mulighet som plutselig dukket opp. Det er noe jeg jobbet for. Planlagt alt, funnet leilighet og ikke minst jobbet masse for å tjene opp nok penger. Det er jo ingen hemmelighet at det koster å bo på Upper East Side, og å være to måneder på ferie i verdens største shopping-metropol! Jeg er stolt av å har klart å realisere en så stor drøm, som lenge har virket fjern og uvirkelig – og det er motivasjon til til alle fremtidens drømmer. Bare man vil noe nok – er ingenting umulig. Det var dagens visdom.

Om du vurderer å ta et friår etter videregående, anbefaler jeg virkelig å gjøre som oss. Dersom man er interessert i å få med seg et kurs og noen studiepoeng samtidig som man reiser, er Gateway med flere, helt sikkert et godt alternativ. For oss, som ikke var ute etter verken studiepoeng eller skole, følte vi det ville vært bortkastede penger å reise gjennom en organisasjon. Selv om det gir mange tryggheter å reise sammen med et stort følge og under en administrativ ledelse, er det er helt unik erfaring å reise helt på egen hånd, og om man er ute etter selve reisen anbefaler jeg det absolutt! Skal legge ut litt informasjon om hvordan vi fant utleiefirmaet og hvordan det har fungert, senere.

De første dagene hjemme har gått med til å komme seg ut av jetlagen og pakke ut. Vi hadde alle to stappfulle kofferter, og en stor håndbagasje hver. Alle seks koffertene var overvekt så det holdt, og vi betalte 190 dollar (ca. 1100 NOK) HVER for å få bagasjen hjem (!).

Mye spennende som skjer fremover også, og jeg er definitivt ikke ferdig med å reise, så bloggen forblir. Tusen takk til alle som har lest og fulgt oss i New York, håper dere vil fortsette å følge med!

-S

Legg igjen en kommentar

